De automatiske parasoller på pladsen foran Al-Masjid An-Nabawi-moskeen i Saudi-Arabien af tyske SL Rasch. - Foto: SL Rasch
Fotoreportage
Traditionen for udenlandsk arkitektur i den arabiske verden er lang. I mødet mellem den udenlandske arkitekt og den arabiske kontekst opstår noget nyt. På udstillingen giver tre tegnestuer, Henning Larsen, Ateliers Jean Nouvel og X-Architects, hver deres bud på en arkitektonisk transformation af den arabiske kultur, med særlig vægt på nye offentlige rum.
Byens Netværk tager på opdagelse i Louisianas udstilling ”det arabiske nu” sammen med museumsinspektør Kjeld Kjeldsen.
DET ARABISKE NU er andet kapitel i serien ”Arkitektur, kultur og identitet” – og er en efterfølger til udstillingen NEW NORDIC, som Louisiana viste i 2012. Serien handler om, hvorledes arkitekturen både er bærer af identitet og er med til at skabe et lands eller en regions kulturelle særpræg. Udstillingen er en cross-over udstilling, som blander arkitektur, kunst, fotografi og dokumentarisk fotografi og film.
Udstillingen DET ARABISKE NU forsøger at pejle fællestræk mellem de arabiske lande – fra Den arabiske halvø over Libanon til Marokko. Den arabiske verden er først og fremmest bundet sammen af sproget, men der findes andre fællestræk, der både udpeger en særlig forståelse for rum og en visuel kultur, der trækker spor fra kalligrafi over enkle bygningselementer til arkitektur i helt stor skala. DET ARABISKE NU lægger forskellige af disse fælles spor ud til overvejelse, og et billede af 'det arabiske' vil opstå gennem forskellige historier fra steder, hvor de betydningsfulde udviklinger finder sted lige nu.
Udstillingen tager os med til såvel nye byer som Dubai, gamle yemenitiske civilisationer og til nye arkitekturprojekter, der forholder sig til ørkenen som sted. Og den viser, hvordan tegnestuer som f.eks. Atelier Jean Nouvel, Paris, X-Architects, Dubai og Henning Larsen Architects, København griber ind i regionen med nyfortolkninger.
Læs mere om udstillingen her.
Læs Politikens anmeldelse af udstillingen her.
Læs artiklen Crossover fra antologien ’Eftertanker’, skrevet af Kjeld Kjeldsen om hvordan man udstiller værker med vidt forskellige udsigelser og udsigelsesformer og værker fra vidt forskellige historiske tider side om side her.
Efter rundvisningen byder et af vores medlemmer, facadeproducenten Ivarsson, på en let middag i Louisiana Café.